Om virksomheden i HvalpsundMartin Pedersen, der i 1920´erne ejede Hvalpsund Kro, havde også en lille lastbil til lokal kørsel. På kroen boede der ofte tyskere, der opkøbte fisk, bl.a. i Hvalpsund, som på det tidspunkt var en stor havn, hvor der kom mange fisk ind. Fra landingsstederne blev fiskene transporteret med hestevogn til stationen, læsset på godsvogne, og sendt til Tyskland med tog via Aalborg.
Kromanden lyttede med, når tyskerne sad og diskuterede, og en dag sagde han til dem, at den transport kunne han da godt hjælpe dem med. Det blev i 1927 starten på transport af brislinger og sild fra Hvalpsund til de større byer i Nordtyskland med lastbil. De primitive lastbiler der fandtes dengang, var ikke velegnede til så lange transporter, så i starten hyrede Martin Pedersen andre vognmænd til at klare turen til grænsen, hvorefter fiskene blev læsset over på Martins bil og kørt til bl.a. Hamborg, Kiel og Eckernförde.
Martin og hustruen Jenny fik 5 sønner og 4 døtre, og sønnerne begyndte alle at køre lastbil, når kørekortet var i hus. Under 2. verdenskrig blev der stadig transporteret fødevarer til Tyskland – en af sønnerne Peder Christian Holm Pedersen (PC), der overtog virksomheden, da Martin døde i 1948, har fortalt:
10 lastbiler på række bag den gamle kontorbygning (1965-1970) I 1960´erne og starten af 70´erne var der ingen problemer med at finde gods til kølebilerne fra Hvalpsund, og især kød fra Danmark til Italien blev et varemærke for virksomheden. Dengang blev ”P.C. Holm Pedersen” kendt som en af landets førende vognmandsvirksomheder til den slags transporter. Returgods til Danmark var intet problem, virksomheden var blevet et kendt navn, også i Italien. I 1970´erne blev store dele af den vestlige verden ramt af konjunkturafmatning, og det blev derfor nødvendigt at forsøge med nye markeder for at holde vognparken i gang. Et eksempel er frosne kyllinger fra Danmark til Mellemøsten - i samarbejde med andre vognmandsvirksomheder blev der transporteret nogle tusinde ton frosne kyllinger til lande som Irak, Iran, Saudi-Arabien m.fl. Karl og hans kollegaer fejrede julen på en tankstation ved den tyrkiske landevej – menuen, der var tomatsuppe, gullasch, kartofler og kaffe, blev tilberedt på det medbragte lille gasblus. Næste tur til Karl gik kun til Italien. To P.C. Holm Pedersen lastbiler på vej til Mellemøsten i 1978 I 1974 blev der bygget nyt værksted på en stor grund i udkanten af Hvalpsund, og lidt senere også en kontorbygning, således, at de første bygninger, man kunne se på højre hånd, når man kørte ind i byen, var virksomhedens domicil. Den nye kontorbygning Fra venstre Claus Bjerrum, Christian Søgaard, Jesper Mortensen og Edel Toft - ca. 1976 Lastbiler på række foran det nye værksted ca. 1975 Da der i løbet af 1980´erne kom gang i markedsøkonomien igen, vendte ”de gamle markeder” tilbage, og igen var transporter til og fra Italien ”P.C. Holm Pedersen”´s vigtigste, og stadig var virksomheden en af eksperterne på området. Lastbilerne fra Hvalpsund kørte igen over hele Europa. Seks af firmaets lastbiler fotograferet i Tyskland - alle er på vej til Italien Som eksportchauffør kan man komme ud for lidt af hvert, og ikke altid ufarligt. I slutningen af 1970´erne og begyndelsen af 1980´erne blev overfald på eksportbiler et stadigt hyppigere fænomen. Navnlig de organiserede bander i Norditalien blev en stor plage for danske, vesttyske og hollandske chauffører, der transporterede kød og stykgods. Mønstret var altid det samme. Eksportbilerne krydsede den italienske grænse, og på et tidspunkt skulle chaufføren overholde køre-/hviletidsbestemmelserne og kørte intetanende ind på den nærmeste rasteplads. Her blev han overfaldet, og lastbilen forsvandt. Røverne vidste tilsyneladende hvilke biler, der kørte med den mest værdifulde last. Det gik bl.a. ud over Christian Johannesen fra Farsø, der blev bortført i Genua, da han skulle aflevere et læs oksekød til et slagteri. Christian fortalte i et interview i 1985 om overfaldet (forkortet): ”Inden jeg fik set personerne, blev jeg slået ned. De slog vildt gennem gardinet, som jeg havde trukket for, og de ramte mig i hovedet, men da jeg var forkølet, havde jeg taget et kraftigt halstørklæde på, og det tog af for slaget. Der var tre personer, og to af dem var bevæbnet med en pistol. De havde slået ruden ind med en hammer, men fortalte siden, at jeg var blevet slået ned med en pistol. De sagde, at jeg skulle forholde mig roligt og startede derefter bilen – de tog mig med”. Røverne kørte indtil næste morgen, hvor de holdt ind på en servicestation for at proviantere. Christian fik et stykke morgenbrød, som var betalt af de penge, røverne havde stjålet fra ham, og han fik derefter tape over munden. Turen fortsatte til Milano, hvor lastbilen blev parkeret, og der blev skiftet til en personbil, og kørt mod Verona. På et tidspunkt blev Christian efterladt i en vejgrøft med en hue over hovedet, og blev senere samlet op af en tysk varevogn. Lastbilen blev heldigvis fundet, inden den var tømt for kalvekroppene, og det var jo rent held. Christian slap heldigvis uden men fra overfaldet og fortsatte med at køre eksport efter denne tur. Peder Christian Holm Pedersen ca. 1985 Med de mange millioner af kilometer, der er blevet kørt gennem de mange år, kan det ikke undgås, at der kan ske trafikuheld, og det kan ende med, at lastbilen skal transporteres hjem til Hvalpsund af en redningsbil – det skete også for denne:
I 1990´erne blev konkurrencen indenfor køl/frys-transporterne større og større - flere vognmandsvirksomheder ville ind på dette marked, og også udenlandske vognmænd pressede på. Her blev den store erfaring i Hvalpsund en afgørende faktor for stadig at være den foretrukne vognmandsvirksomhed, idet mange kunder efterhånden stillede meget store krav til servicen, og så er erfarne og samvittighedsfulde chauffører en nødvendighed. Stramme tidsplaner skulle overholdes, og kunderne vidste godt, at den billigste vognmand ofte havde svært ved at overholde aftalerne. F.eks. var en del af returlæssene fra Italien ofte til grønttorvet i Valby, hvor det var altafgørende, at transporterne kom til tiden, og lasten skulle behandles 100% korrekt. Et andet eksempel var en aftale med en speditør, hvor det var nødvendigt, at der altid stod to tomme trailere parat i Rom, så gods kunne afhentes indenfor 24 timer. Da Rom slagtehus var en af de store kunder, var der altid biler fra Hvalpsund i området, og derfor kunne man overholde en sådan aftale. I 2002 (året for virksomhedens 75-års jubilæum) valgte ledelsen at sælge til vognmandsfirmaet IAT i Esbjerg, som også var specialist i transport af køle- og frysevarer til det sydlige Europa. IAT valgte dog, at P.C. Holm Pedersen skulle fortsætte som selvstændig virksomhed i Hvalpsund. I 2005 mistedes ca. 60% af kørslen (den største kunde havde valgt en anden transportør), og man valgte derfor at lukke virksomheden pr. 1. marts 2005. En transportepoke fra Hvalpsund var dermed slut, og 40 medarbejdere stod uden arbejde. Kørselsleder Per Sørensen udtalte dengang: "at han var meget fortrøstningsfuld på sine kollegaers vegne, idet de mange års erfaring indenfor transportbranchen i et fagligt velfungerende firma gør, at de vil blive en attraktiv arbejdskraft". Firmaet var kendetegnet ved et meget stort sammenhold de ansatte og ejere imellem. Selv om PC godt kunne skælde ud, når det var nødvendigt, så var hans ansatte altid udadtil de bedste chauffører i verden, og var de involveret i uheld, så var hans første spørgsmål altid: ”kom du noget til”? Hvis folk havde private problemer, så kunne man altid komme til både PC og Elsebeth, så blev der taget hånd om, og hensyn til det. Selv om det er mange år siden virksomheden lukkede, så mødes gamle kollegaer stadig hvert år for at mindes tiden hos P.C. Holm Pedersen. Virksomheden var i 78 år en væsentlig del af erhvervslivet i Hvalpsund – en stor arbejdsplads (i mange år var det byens største) og dermed en meget vigtig virksomhed for den lille havneby. Da der var mest gang i hjulene, var der ca. 40 lastbiler i virksomheden, og derudover blev der ofte benyttet andre vognmænd til hjælp, når det var nødvendigt for at klare opgaverne. PC havde udover vognmandsvirksomheden også fiskekuttere i havnen, et par gårde og en minkfarm, hvilket jo også gav arbejde i byen.
Kilder: ”Sådan kørte man dengang” af Troels Rasmussen/Institut for grænseregionsforskning. Aalborg Stiftstidende/Nordjyske Christian Søgaard (tidligere kørselsleder og direktør i virksomheden) Per Sørensen (tidligere kørselsleder i virksomheden) |