Lokale Historier / Morten Nielsen del 2
 
 
Jernbanen

Morten Nielsen del 2

Efter at være blevet GM-forhandler i 1924, kunne Morten Nielsen registrere, at man i det første år solgte 5 nye vogne. Målsætninge det følgende år var at nå op på minimum 15 solgte vogne i et distrikt som strakte sig fra Hornumbro Mølle i nord til Hvalpsund i syd.
 
Målsætningen holdt, og år efter år steg salget. Samtidig blev distriktet udvidet, således at man dækkede et område fra Løgstør og Nibe i den nordlige ende til Nørager og Gedsted i den sydlige ende. I 1929 blev der solgt 115 nye vogne, og i 1931 blev der sat ny rekord med ikke mindr end 183 nye og brugte biler.
 
Det øgede bilsalg gav også grobund for øget aktivitet med hensyn til service og reparation af biler. I 1929 blev der bygget værksted nord for afholdshotellet i Nørregade, men udviklingen gik stærkt, så allerede i 1931 blev der bygget et nyt og topmoderne værksted i Mortensgade, som naturligvis er opkaldt efter firmaets stifter.
 
I besættelsesårene fra 1940 til 1945 var der restriktioner med hensyn til kørsel, men denne situation gav anledning til nye former for arbejde, bl.a. med at påmontere generatorer på bilerne.
 
Morten Nielsen døde i 1953 i en alder af 84 år. Firmaet blev omdannet til et aktieselskab med Asmus Nielsen som direktør - han blev eneejer af firmaet, da han i 1962 overtog alle aktier i selskabet.
 
I 1953 blev der bygget udstillingslokale ud mod Nørregade, og i 1967 skete der en markant udvidelse af værkstedsfaciliteterne, da man byggede nyt på området nord for Mortensgade. Inden værkstedet blev taget i brug, blev det brugt til en stor bil- og erhvervsudstilling i Farsø.
 
I 1971 blev Morten Nielsen igen et familieaktieselskab, da Jørgen Nielsen indgik i firmaet og blev direktør. Han blev eneejer i 1980 efter at Asmus Nielsen var død i 1978. Konjukturerne i denne periode var ikke gode og i 1990 blev firmaet igen omdannet til et aktieselskab.
 
Det årlige salg af biler var i begyndelsen af 1980'erne oppe på okring 400, men med  regeringens såkaldte "kartoffelkur" i 1986, blev der også stilstand i autobranchen. Hos Morten Nielsen faldt det årlige salg til det halve, og man kunne ligeledes mærke sparetiderne på værkstedet, hvor der også blev mindre arbejde med reparationer.
 
I 1990'erne gik det igen fremad med salget, og Morten Nielsen markerede sig fortsat som en af landets førende Opel-forhandlere, hvor man på landsplan var placeret i top 10. I Vesthimmerland havde det vesttyske bilmærke så stor popularitet, at en opgørelse viste, at hver tredje vesthimmerlænding kørte Opel.
 
I forbindelse med firmaets 100 års jubilæum kunne man udvide aktiviteterne med et moderne Statoil Service Center.
 
Trods sin status som en af landets bedste Opel-forhandlere måtte firmaet i 1996 konstatere, at Opel i Danmark fratog dem forhandlingen af det populære mærke i forbindelse med en omstrukturering af forhandlernettet. I stedet overtog Morten Nielsen salg af det italienske mærke Fiat.
 
I 2001 overgår firmaet til nye ejere, da Kenneth Pedersen og Leif Støttrup overtager det gamle familiefirma. Sidenhen bliver Leif Støttrup eneejer i firmaet, som skifter navn til Bilmessen, som driver salg og autoværksted på adressen i Nørregade.
 
i slutningen af 2012 lukker Bilmessen ned for aktiviteterne på Nørregade og fortsætter i nye lokaler på Svoldrupvej. Dermed slutter en mere end 100-årig æra med autoforhandling og værksted på Nørregade i Farsø.
Lokalhistorisk Arkiv for Farsø og Omegn | Torvet 1 -2. sal, 9640 Farsø  | Tlf.: 24 85 12 70 | lafarsoe@gmail.com