Indledning
Driften af privatbaner var underlagt ordensreglement for privatbaner. Ud fra dette reglement var udfærdiget et sikkerheds- og signalreglement. Disse to reglementer var absolut grundlæggende for al togfremførelse på privatbanerne. På visse punkter var indholdet i disse reglementer lig med DSB´s, men der var afvigelser. Her skal lige nævnes én, nemlig at på privatbanerne kunne man lave en tog¬krydsning på en ubetjent station, en god ordning, da mange mindre stationer var ubetjente på søn- og helligdage samt i aftentimerne. Takstreglementer er et kapitel for sig. Hvert baneselskab havde sine egne takster i forbindelse med de privatbaner som blev drevet af samme administration (Aalborg Privatbaner) Her var der gennemgående ekspedition, af såvel billetter som gods. Enkelte privatbaneselskaber var undtaget. Til DSB var der også gennemgående ekspedition. Stationerne havde de fra DSB værende nødvendige ordresamlinger. Aalborg privatbaner var endvidere med i nordisk godstarif hvilket medførte at f.eks. tømmervogne fra Sverige kunne fragtberegnes direkte til Farsø. Ændringer i de respektive privatbaners takstreglement skulle godkendes af Ministeriet for offentlige arbejder. Privatbaneanlæg hørte under Ministeriet for offentlige arbejder. I dette ministerium var et kontor, der blev benævnt Tilsynet med privatbanerne. Danske privatbaner havde et fælleskontor, som tog sig af forretninger vedrørende Danske privatbaners fællesrepræsentation, gensidig forsikringsforening -gensidig ulykkesforsikring, samt pensions- og enkekassen af 1898. Der var også et direktørsamråd ved privatbanerne. Privatbanefunktionærerne var organiseret i Dansk lokomotivmandsforbund (maskinpersonale), Privatbanefunktionærernes forbund (baneafdelingens personale, togførere, trafikekspedienter, overportører og portører) samt danske privatbaners kontorforening (alt assistentuddannet personale og elever). Hver personaleorganisation havde sit eget medlemsblad, som senere blev slået sammen til et, nemlig Privatbanetidende. |